Door Joanna Paszkiewicz
De kunstwereld lijkt niet echt stabiel te zijn… toch kwam de beslissing van Tsjalling Venema om zijn eigen galerie ‘galerie with tsjalling’ te sluiten onverwacht. Het Groningse kunstcircuit lijkt teleurgesteld, bovenal kunstenaars vragen zichzelf af: waarom deze beslissing?
Maar eerst een kort resumé. Start was in 2010 als huiskamergalerie, daarna in drie verschillende leegstaande winkels in de Oosterstraat en sinds 2005 op de locatie Kostersgang 29a, een goede locatie in de binnenstad.
Er waren ongeveer 130 exposities hier. Het artistieke programma? Uit principe niet streng selectief; in het begin meer figuratief (maar niet realistisch),later meer abstract werk. De galerie werkte met tientallen kunstenaars, meestal ervaren kunstenaars, gemiddelde leeftijd tussen 35-50 jaar, mannen en vrouwen. Ongeveer 15 kunstenaars waren vast verbonden aan de galerie.
Deze galerie met een onafhankelijk formule: commercieel en zonder subsidie had een eigen status bereikt; en wat belangrijk – werd opgemerkt niet alleen in het noorden, maar ook buiten de regio en buitenland. Precies dat was voor kunstenaars extra belangrijk – omdat hun wens is altijd de resultaten van hen unieke, creatieve werk breder presenteren.
Al vanaf het begin was duidelijk dat ‘galerie with tsjalling’ ambities had om eigen kunstenaars ook buiten promoten – via kunstbeurzen en verschillende kunstmanifestaties. Voor de laatste keer neemt de galerie deel aan Kunstbeurs ‘Art Noord’ in Museum Belvédère in Heerenveen 25-29 september 2024.
Dus vraag is: waarom? Waarom gaat de galerie na veertien jaar dicht? Deze vraag stel ik direct aan de oprichter, tijdens de laatste expositie, getiteld ‘dicht’(11 mei-8 juni), van 22 kunstenaars, met wie de galerie de afgelopen jaren regelmatig heeft samengewerkt.
Op mijn vraag krijg ik een duidelijk antwoord:’Ik was veertien jaar met maximale energie in dienst van de kunst, ik heb veel gedaan voor de promotie van Groningse kunst en Groningse kunstenaars, maar het is altijd moeilijk om te groeien! Na de COVID-pandemie had de galerie minder bezoekers; en dat is frustrerend voor mij en voor kunstenaars. Een direct, persoonlijk contact tussen kunstobject, kunstmaker en galeriehouder als bemiddelaar is altijd belangrijk. Ik wil me nu heroriënteren op mijn persoonlijk carrière’.
Dus ‘galerie with tsjalling’ sluit de deur.